Malujeme solemi
Touto technikou malovali na porcelán již staří čínští malíři a kaligrafové, před 2 tisíci lety.
Nejčastějšími náměty byli krajinné motivy, zvířata - ptáci, motýli, ryby, a vůbec celá příroda.
Východiskem byla technika akvarelové malby (rozpité měkké tóny), nebo kresba tradiční znakové kaligrafie realizovaná třecí tuší a vlasovými štětci.
Co to vlastně jsou "čínské sole" ?
Jsou to chloridy a dusičnany kovů, jež po ostrém výpalu na 1380°C obarví kaolinový střep. Tyto sole jsou většinou měkkých pastelových a jemných tónů. Je to škála šedých, okrových, hnědých, zelených a modrých tónů.
Jaká jsou úskalí této techniky ?
Bohužel je velmi zúžená škála barev, na které jste zvyklí při běžném malování. Neexistují zde žluté, oranžové a červené tóny. Výjimkou jsou růžové, fialové a rudohnědé, které jsou nesmírně drahé, jelikož jsou míchány z pravého zlata.
Barvy jsou vždy před výpalem naprosto jiné, než po ostrém výpalu (1380°C). Například červená se po výpalu změní v modrou, zelená v hnědou a žlutá v šedou.
Většina těchto solí tzv. „vykvete“ (zintenzivní) až po ostrém výpalu na 1380°C. Další nevýhodou při malbě, na kterou si musíte zvyknout je, že na rozdíl od papíru se tyto barvy zapíjí do střepu a většinou zůstane jen slabě viditelná stopa, kudy jste táhli štětcem. Tato stopa vynikne po mezipřežahu.
Mezipřežah používáme zejména při výtvarném záměru, kdy chceme, aby vynikla jemná drobnokresba polosuchého štětce, francouzského pera, otisk hadříku, ale i jemné tečky vzniklé foukáním fixírkou. Tento mezipřežah nám tedy umožní jakési zafixování detailu, který je sice světlejší, než okolí, ale drží svůj konturový tvar. Samozřejmě v začátcích, a zejména s dětmi či laiky, je lepší počítat s malbou přímo solemi, bez mezipřežahu, kdy tóny jsou hluboké, intenzivní a mají měkké obrysy. Ve většině případů i děti jsou nadšené z toho, jak je vlastní malba po výpalu barevná a pod glazurou výrazná.
Každý tvůrce se musí smířit, v tomto případě, s tím, že maluje na křehký podklad, který velmi lehce podlehne mechanické zkáze, zejména ťuknutím nebo silnému tlaku malířského nástroje. Doporučuji všem účastníkům workshopu velmi obezřetné a opatrné zacházení při manipulaci s přežahovým střepem a veškerými objekty určenými pro malbu.
Jaké jsou hlavní výhody solí pod glazuru ?
Motiv namalován solemi pod glazuru Vám vydrží celá staletí (pokud Vám talíř nevypadne z ruky) a má tu přednost, že z něj můžete bez nejmenší obavy jíst, užívat ho v mikrovlnné troubě a v myčce na nádobí. Jeho malba a dekor se neomyje, v mikrovlnce nejiskří, a navíc se může po dlouholetém používání poškrabaná glazura zcelit výpalem na 1250°C, kdy se glazura znovu rozleje - zcelí, ale motiv pod ní se nezmění.